Nekonkurētspējīgs atalgojums tik nozīmīgas funkcijas ka neatliekamā medicīniskā palīdzība sniegšanai ir nepareiza politika, sacīja Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) direktore Liene Cipule.

Pēc viņas paustā, šī iemesla dēļ dienesta uzdevums ir runāt ar politikas veidotāju - Veselības ministriju (VM) - par piešķirtajiem līdzekļiem atalgojuma palielināšanai. Vienlaikus ir jāsaprot, ja NMPD neveic efektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tad no ministrijas skatupunkta dienests ir kā «melnais caurums», kam vienmēr būs par maz, atzina dienesta vadītāja.

Cipule definējusi vairākus NMPD attīstības mērķus. Pēc viņas paustā, pirmais no tiem ir izveidot neatliekamās palīdzības dienestu. «Mēs dzīvojam ar savu misiju, bet darbojamies ārpus tās. Šī iemesla dēļ tas ir galvenais uzdevums, kuru esmu izvirzījusi, proti, definēt, kas esam un ko darām, un attiecīgi ar to arī nodarboties, atmetot visu lieko un resursus veltot funkciju realizēšanai,» skaidroja Cipule.

Otrais mērķis, kuru viņa definējusi, ir daudz plašāks, proti, dienestam jākļūst kvalitatīvākam un efektīvākam. Līdz šim dienestā bijuši kvalitātes uzraudzības elementi, nevis kvalitātes uzraudzības sistēma. Tāpat gan apmācības darbs, gan sistēmiskie uzlabojami veikti sporādiski pēc identificētām problēmām, kad tās ir samilzušas, nevis sistēmiski risinātas regulāri, un tas ir nopietns uzdevums, pie kura patlaban tiek strādāts, norādīja Cipule.

Viņa uzskata, ka NMPD ir arī lielas problēmas efektivitātes sadaļā, un pie šiem jautājumiem tiks strādāts no dažādiem aspektiem - caur atalgojuma prizmu, caur kvalitātes un brigāžu ranžēšanas prizmu, karjeras veidošanas dienestā iespējām un citiem aspektiem. NMPD vadītāja iecerējusi tādējādi veidot pilnīgi jaunu pieeju darba organizācijai dienestā.

Pēc Cipules teiktā, trešais lielais mērķis ir izveidot stabilu personāla vadības politiku un cilvēkresursu attīstības stratēģiju. Dienestam ir ļoti daudz iekšēju problēmu, kuru dēļ dienests nevar noturēt darbiniekus. Turklāt ne visi jautājumi ir saistīti ar algām. «Dienestā vispār nav personālvadības politikas, un tas ir ļoti nopietns jautājums,» secinājusi Cipule.

Viņa norādīja, ka, sākot darbu NMPD, bija pārliecināta, ka reformas dienestā nav vajadzīgas, tomēr patlaban viņa nonākusi līdz secinājumam, ka tās tomēr ir vajadzīgas, turklāt pietiekami nopietnas. «Ir gan kvalitātes, gan efektivitātes, gan cilvēkresursu krīze. Tas nav skaļi teikts, jo tā tiešām ir. Vienlaikus NMPD ir liels potenciāls šīs reformas veikt, jo tās pieprasa ne tikai politikas veidotāji, bet arī paši dienesta darbinieki,» sacīja Cipule.

Uz jautājumu, kāpēc iepriekšējā vadība nebija identificējusi šīs problēmas, Cipule skaidroja, ka dienests veidojies pavisam nesen, un uzdevumi tā izveidošanai bija pietiekami nopietni. Tajā laikā lielākais jautājums bijis, kā centralizēt administratīvos procesus, kā nodrošināt izsaukumu centralizāciju, kā sakārtot transporta parka jautājumus un citi.

Šī iemesla dēļ Cipule nevēlas norādīt, ka patlaban esošās problēmas radušās iepriekšējās vadības kļūdu dēļ. «Ir bijuši noteikti darbības posmi, un tagad esam jaunā situācijā. Domāju, ka arī pēc manis kāds nākamais vadītājs atradīs iespējas uzlabojumiem, lai gan būšu strādājusi ar pilnu krūti. Tas ir iemesls, kāpēc vadītājiem ik pa laikam uzņēmumos ir jāmainās,» sacīja NMPD vadītāja.