Autotransporta direkcija (ATD) šogad iecerējusi izmēģināt jaunu pakalpojumu - transports pēc pieprasījuma, informēja ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Viņš norādīja, ka tas būšot reiss, ko pasažieri iepriekš piesaka.

Šo pakalpojumu paredzēts ieviest, lai nodrošinātu pārvietošanās iespēju iedzīvotājiem reģionos, kuros ļoti mazā pasažieru skaita dēļ nodrošināt autobusu ir nerentabli, bet citu pārvietošanās alternatīvu nav.

«Piemēram, gadījumos, kad vietā, kur būtu jāslēdz kāds reiss vai maršruts, jo uzturēt šādu maršrutu ir nerentabli, ir tomēr vismaz divi braucēji, kuriem ir nepieciešams nodrošināt pārvietošanos, jo citu sabiedriskā transporta alternatīvu nav, transports pēc pieprasījuma būtu labs risinājums,» atzīmēja Godiņš.

Jautāts par laiku, kad ATD varētu sākt šī pakalpojuma izmēģināšanu, Godiņš vēl nevarēja norādīt termiņu. Viņš teica, ka līdz izmēģinājumam ir jāatrisina vairākas lietas, piemēram, kā tiks veikti norēķini ar pārvadātāju un citi tehniski jautājumi.

Kā ziņots, autotransporta regulāro pārvadājumu maršruta tīklā optimizācija varētu skart apmēram 5%. Viņš norādīja, ka gan 2016.gads, gan arī 2017.gads iezīmējās ar samērā būtisku finansējuma nepietiekamību, lai nosegtu zaudējumus, kas veidojas nodrošinot pakalpojumus esošā tīkla ietvaros. 2017.gadā salīdzinājumā ar 2014.gadu pasažieru skaits samazinājās par 12%, bet salīdzinājumā ar 2012.gadu kritums ir par gandrīz 20%.

ATD informācija liecina, ka Latvijā ir ļoti maz tādu autobusu maršrutu, kuros ieņēmumi no pārdotajām biļetēm spēj nosegt izdevumus, proti, pašpietiekami ir mazāk par 2%. Tas nozīmē, ka vairāk nekā 98% no visa maršrutu tīkla visos gadījumos valsts līdzsubsidē - vai tas ir 1%, 5%, 10% vai pat 80%, 90%, kā kurā vietā, bet neviens reģions šobrīd nav tāds, kur pakalpojumu sniegšana būtu iespējama bez tiešas valsts palīdzības.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Sabiedriskā transporta padomē panākta vienošanās, ka reģionālais maršrutu tīkls ir jāpārskata un ka turpmāk uzturēt to tieši tādā apmērā, kāds tas ir šobrīd, esošo resursu ietvaros nav iespējams. Tāpat panākta vienošanās, ka plānošanas reģioni kopā ar pašvaldībām iesniegs priekšlikumus attiecībā uz maršrutu tīkla izmaiņām, un visi grozījumi, kas maršrutos varētu tikt veikti, notiks pamazām.

Lai realizētu šo uzdevumu, ATD sadarbībā ar plānošanas reģioniem jāsagatavo Sabiedriskā transporta padomei priekšlikumi maršrutu tīkla samazināšanai vidēji par vienu miljonu kilometru katrā plānošanas reģionā.