Pēdējos 40 gados rapšu eļļas ražošana strauji ir pieaugusi visā pasaulē, to ir veicinājis arvien lielākais augu eļļas patēriņš Ķīnā un Indijā, un neapšaubāmi arī ES valstīs.

Ilgu laiku rapsis bija vien sestais populārākais eļļas ražošanai izmantojamais augs, taču tagad tā ir otrā populārākā eļļas augu kultūra pēc olīvām. Turklāt tiek prognozēts, ka pasaulē strauji pieaugot rapšu sēklu un rapšu eļļas pieprasījumam, līdz 2025.gadam rapšu eļļas ražošanas apjomi palielināsies pat par 40%. Pēdējās desmitgades laikā rapšu eļļas eksports atsevišķās ES valstīs ir pieaudzis vairāk nekā divas reizes. Balstoties uz pasaules valstu dažādu biznesa sektoru statistisko analīzi, kuru piedāvā IndexMundi, patlaban ES valstīs rapšu eļļas tiek saražots visvairāk, Kanāda pēc rapšu eļļas ražošanas apjoma atrodas otrajā vietā, bet Ķīna – trešajā.

Vai tauki patiešām ir kaitīgi?

Tauku un eļļu lietošanu peļ dietologi un uztura speciālisti, taču patiesībā tikai atsevišķi tauku veidi vai arī pārmērīga tauku lietošana ir patiešām kaitīga.

Tauki, kas izveidojas, pannā cepot gaļu, patiešām nav veselīgi, taču tauki ir nepieciešami pat vislielākajam veselīgā dzīvesveida piekritējam, jo tauki ir enerģijas avots.

Rapšu eļļas uzturvērtība

Rapšu eļļa un olīveļļa ir augu eļļas un tām ir daudz kopīga. Šo eļļu sastāvā dominē veselīgie tauki, līdzīgs ir arī šo eļļu noderīgums cilvēka organismam, tomēr rapšu eļļa tiek uzskatīta par noderīgāku. Tiek lēsts, ka rapšu eļļas sastāvā ir 62% mononepiesātināto tauku, 31% polinepiesātināto tauku un 7% piesātināto tauku. Salīdzinājumam – augstākās kvalitātes pirmā spieduma olīveļļā 78% mononepiesātināto tauku, 8% polinepiesātināto tauku un 14% piesātināto tauku. Tā kā rapšu eļļā ir mazāk piesātināto tauku nekā olīveļļā, šobrīd rapšu eļļa tiek uzskatīta par noderīgāku, jo polinepiesātinātās taukskābes (Omega-3 un Omega-6) palīdz uzturēt normālu holesterīna līmeni cilvēka organismā un ir nepieciešamas normālai bērna attīstībai.

Visumā eļļu varam saukt par piesātināto un nepiesātināto tauku maisījumu, taču dažādu eļļas veidu sastāvā šo tauku daļas nav vienādas. Rapšu eļļa atšķiras ar to, ka tās sastāvā ir mazāk piesātināto tauku. Turklāt tajā ir liels daudzums citu būtisku vielu, piemēram, taukskābes Omega-3, Omega-6 un Omega-9.

  • Rapšu eļļā Omega-3 taukskābju ir 10 reizes vairāk nekā olīveļļā.
  • Tajā ir mazākais piesātināto tauku daudzums, salīdzinot ar visu pārējo veidu eļļām, ieskaitot arī olīveļļu.
  • Tā ir lielisks E un K vitamīnu avots.
  • Rapšu eļļa nav ģenētiski modificēta.
  • Rapšu eļļas un olīveļļas kaloritāte ir līdzīga, taču rapšu eļļai, salīdzinot ar citu veidu eļļām, ir unikāls ķīmiskais sastāvs – tajā ir vismazākais piesātināto taukskābju daudzums (gan biznesa, gan populārajā literatūrā to apzīmēšanai bieži vien tiek izmantots saīsinājums - SFA), tā ir bagāta ar svarīgākajām polinepiesātinātajām taukskābēm (PUFA, Omega-3 un Omega-6), kuras noteikti ir jāuzņem ar uzturu katru dienu optimālās attiecībās un tieši tādas tās ir rapšu eļļā (Omega-3 : Omega-6=1:3).