Četrvietīgas sporta automašīnas esence kļuvusi pielaidīgāka pret ikdienas vajadzībām – ja vien to nekaitina.

Pagriežot aizdedzes atslēgu, Panamera salonu pāršalc dīvaina, klusa čaboņa – it kā pūķis Smogs no hobitu sāgas būtu atmodies un, zvīņām knakstot, sakustējies rūķiem nolaupītā zelta kaudzē. Tur nemanāmi kā ziedlapas atveras Panamera ventilācijas lūkas. Pie izslēgtas aizdedzes to trauslās žalūziju mēlītes ir cieši noslēgtas. Skaidrs, ka tik ēteriska konstrukcija neizturētu rupju regulēšanu ar plebejisku, grozāmu ripu vai pat virpoto ērģeļu reģistru no paša «bentlija».

17 Foto
Jaunā Porsche Panamera

Nē, lai mainītu vēja virzienu Deivida Linča filmu cienīgi sarkanajā interjerā, vispirms jāapmeklē grandiozais stikla ekrāns paneļa vidū. Tur klimata sadaļā atklājas bilde, kurā var vadīt lakoto atvārsnīšu kustību, velkot pirkstu pa ekrānu. Šis fenomenālais un vienlaikus tik bezjēdzīgais izgudrojums tā aizrāva pērnā Parīzes autosalona viesus, ka tur debitējušās jaunās Panameras «klimata» žaunas ātri vien nobeidzās kā simtreiz no akvārija ārā vilkta un pa rokām valstīta zelta zivtiņa. Pārdotā automašīnā, protams, nekas tāds nenotiks. Naudīgais īpašnieks būs taktisks, maigs un iejūtīgs un vispār lieku reizi netraucēs filigrāno restīšu mieru. Galvenokārt tāpēc, ka Porsche Panamera ir daudz interesantākas lietas.

Skatīties video
Porsche Panamera

Jumta līnija aizmugurē arī palaista zemāk, tāpēc tagad idejai par coupe ar četrām durvīm vieglāk noticēt kā jebkad. Cita lieta, ka mūsdienās tādas automašīnas ir arī citiem, tomēr Panamera kaut kā pamanās saglabāt cienīgu pārākumu par t.s. fastbekiem, kā Audi A7. Būtiska atšķirība ir aizmugurējie sēdekļi, kas Porsche joprojām ir strikti atdalīti un pēc formas maz atšķiras no priekšējiem.

22 Foto
Porsche Panamera 4S Diesel

Viengabala «kausa» atzveltnes nolocīšana bagāžnieka palielināšanai tādējādi kļūst par konstruktīvu izaicinājumu, tomēr Panamera spēj tikt pie 1,3 kubikmetru lielas bagāžas telpas. Tradicionālās vadības ierīces aizstātas ar skārienjutīgiem paneļiem, kas ir tikai normāli multimediju displejam (tas šeit ir 12,3 collas liels, tātad pa puspaneli), un ļoti neierasti viduskonsolei, ko agrāk pildīja glīti sarindotas pogas.

Porsche gan panācis, ka virsma atsaucas pavēlei ar vieglu vibrāciju, tomēr analoģija ar Gaggenau keramisko plīts virsmu nu ir grūti atvairāma. No otras puses – vai tad Gaggenau nav virtuves tehnikas Porsche? Slavenā Porsche piecpulksteņu mērskalu kombinācija tagad ir zīmēta, taču tahometrs joprojām ir pa vidu un ir «analogs». Dīvaini, taču tradicionāļiem nav pieticis drosmes atteikties no simboliskā spidometra, kuram nu jau vispār nav funkcionālas nozīmes. Tā vietā varētu uzzīmēties kas cits, tāpat kā rādītāji labajā pusē prot pārtapt par karti vai infrasarkanās kameras bildi.

17 Foto
Jaunā Porsche Panamera

Grozāma režīmu ripa tieši uz stūres pēc Ferrari Manettino parauga ļauj spēlēties ar režīmiem pēc sirds patikas arī gaitā, modulējot Panamera temperamentu, sasprindzinot un atslābinot amortizatorus un bez mitas tramdot izbīdāmā spoilera asti. To gan iespējams regulēt arī neatkarīgi, kā arī lecīgi atstāt pastāvīgi atvāztu. Oj, un kas tad tas? «Manettino» vidū pirksts uztausta necilu podziņu. Nospiežot to, dzinējs iedzer līdz 20 sekundes ilgu «overboost» devu, it kā bagāžniekā būtu pagriezts vaļā Nitro balons. Laikam jau tāpēc starp aizmugurējiem sēdekļiem ir tik necili glāžu turētāji – šampanieti šādā lādiņā vis nebaudīsi.

Citādi funkcionālajā salonā pārsteidz pārnesumkārbas sviras, kas no masīva, enerģisku rīcību prasoša vadības rīka pārvērtusies īsā rudimentā ar neizteiksmīgu elektronisku fiksāciju kā jaunākajos Audi. Taisnība jau ir, ka braucot kloķi necik bieži nenākas aiztikt, taču trīspunktu apgriešanās gan reāli tracina, sevišķi, ja manevra vidū gadās neviļus uzsist pa P pogu sviras apakšdaļā. Nudien, kurš un kad izdomāja, ka P poga ir ērtāka par atsevišķu sviras pozīciju?!?

Par laimi, no šādiem sīkumiem Panamera veiksmīgi novērš uzmanību ar izcilu vadāmību, kurā precīzi sadalītas pilnpiedziņas sistēmas, stūres iekārtas, amortizācijas un vareno bremžu lomas. Kļuvusi komfortablāka, automašīna tik un tā turas pie brauktuves kā pielīmēta, piešķirot pat visgarlaicīgākajai virāžai neliela notikuma pieskaņu. Man gan ir aizdomas, ka par nereālo kontroles sajūtu, kas virtuāli it kā padara automašīnu mazāku, atbildīga aizmugurējo riteņu piestūrēšana, kas še maksā 2000 eiro. Arī sabalansētā piekares uzvedība nav gluži standarta risinājums, bet gan adaptīvā pneimosistēma par vēl vismaz diviem tūkstošiem. Taču tas viss acīmredzot padara automobili tieši tik savāktu, paredzamu un vienlaikus ātru, kāds tas ir.

22 Foto
Porsche Panamera 4S Diesel

Pārnesumkārba, kurai nu jau ir astoņi pārnesumi (Porsche joprojām spītīgi pieturas pie sava «divsajūga» jeb PDK), ne tikai spēj izturēt Vāgnera operas cienīgus kāpumus un kritumus, bet arī pārmalt 1000 ņūtonmetru griezes momentu. Un tieši tas šoreiz ir vajadzīgs, jo Panamera 4S Diesel ir 850 Nm.

Reibinošajā paātrinājumu, palēninājumu un atkal paātrinājumu orģijā viegli aizmirst, ka šis auto lieto smago degvielu. Nedz dobjā skaņa, nedz 422 zirgspēku jauda par to neliecina, un tikai rādījums 7,4 l/100 km borta datorā izskatās nepieklājīgi pieticīgs šim Prionace Glauca atveidojumam metālā un stiklā.

Kas to pirks?

FOTO: Normunds Avotiņš

Lai pieradinātu Porsche Panamera, nepieciešama ne tikai plaša turība, bet arī apņēmība. Apņēmība sēdēt ļoti zemu un ik dienu rausties ārā no sporta automašīnas dziļajiem apkampieniem. Apņēmība samierināties ar šaurāku salonu nekā klasiskajiem luksusa sedaniem – vismaz aizmugurē noteikti.

Porsche piekares brīnumdari iemācījuši apslāpēt un dzēst slikta asfalta triecienus, tomēr Panamera nav un droši vien nekad nebūs tik maigs kā kāda konkurenta magic carpet režīms. Turklāt tā joprojām pievērš uzmanību un maksā 156 550 eiro, lai gan no malas «nemaz tik dārga neizskatās». Īsāk sakot, Panamera ir automobilis īstam cienītājam, kurš par savu uzticību atalgots ar vērienīgi pilnveidotu auto – ne tik ekstravagantu un ekstrēmu izpausmēs kā agrāk, toties tikpat savdabīgu un joprojām mazliet nepieradinātu kā dresūrai slikti pakļaujams savvaļas dzīvnieks. Ja dresētājam pa rokai nebūtu elektronisku grožu ar neiegaumējamiem nosaukumiem PDCC, PASM un tamlīdzīgi, viņam Panamera sabiedrībā klātos plāni.

Porsche Panamera 4S Diesel sākuma cena ir 118 700 eiro.

17 Foto
Jaunā Porsche Panamera