Automašīnu īpašnieku vidū aizvien valda uzskats, ka viņu automašīnas remontdarbus drīkst veikt tikai konkrētā auto izplatītāja servisā, liecina Konkurences padomes (KP) novērojumi.

Tādējādi, iespējams, par vienādiem darījumiem, kas būtu pieejami arī neatkarīgos servisos, auto īpašnieki var pārmaksāt, sacīja KP pārstāvji, piebilstot, ka šo pašu patērētāju uzvedību iespējams saskatīt arī attiecībā uz neoriģinālo, bet analogo rezerves daļu iegādi.

Tiesa, līdz šim brīdim KP nav saņēmusi signālus par iespējamiem pārkāpumiem attiecībā uz patērētāju ierobežošanu no auto izplatītāju puses, kad izplatītājs būtu nepamatoti ierobežojis auto īpašnieku iespēju garantijas laikā veikt ārpusgarantijas remontus un tehnisko apkopi neatkarīgos servisos, kā arī iespēju uzstādīt citu ražotāju rezerves daļas.

Iepriekš KP paziņojumu par automašīnu garantijām aktualizēja pēc veiktās uzraudzības par «KIA Auto» tiesisko pienākumu izpildi. KP aicināja arī citus automašīnu izplatītājus izvērtēt, vai to darbība līdzīgā veidā neierobežo auto īpašnieku tiesības.

Ņemot vērā, ka KP nav saņēmusi signālus par iespējamiem līdzīgiem pārkāpumiem, iestāde nav sākusi atkārtotu uzraudzību, kā arī nav veikusi tirgus analīzi par iespējamām izmaiņām, norādīja KP pārstāvji.

Taču vienlaikus KP aicina autovadītājus izmantot savas tiesības izvēlēties sev izdevīgāko pakalpojumu sniedzēju, savukārt gadījumos, kad šīs tiesības tiek nepamatoti ierobežotas, par to ziņot KP.

Jau vēstīts, ka 2014.gadā KP konstatēja, ka «KIA Auto» nepamatoti ierobežojusi auto īpašnieku iespējas garantijas laikā veikt ārpusgarantijas remontus un tehnisko apkopi neatkarīgos servisos, kā arī liegusi uzstādīt analogas citu zīmolu rezerves daļas. Tādējādi KP uzņēmumam piemēroja pienākumus pārtraukt pārkāpumu un informēt KIA automašīnu īpašniekus par viņu tiesībām veikt auto tehniskās apkopes un ārpusgarantijas remontus pie neatkarīgiem remontētājiem, tehniskās apkopēs un ārpus garantijas remontā izmantot ne vien oriģinālās rezerves daļas, bet arī atbilstošas kvalitātes analogas rezerves daļas, nezaudējot garantiju.

KP uzlika «KIA Auto» naudas sodu un tiesiskos pienākumus pārtraukt pārkāpumu un informēt KIA automašīnu īpašniekus par viņu tiesībām veikt auto tehniskās apkopes un ārpusgarantijas remontus pie neatkarīgiem remontētājiem, kā arī tehniskās apkopēs un ārpus garantijas remontā izmantot ne vien oriģinālās rezerves daļas, bet arī atbilstošas kvalitātes analogas rezerves daļas, nezaudējot garantiju. Lai pārliecinātos par tiesisko pienākumu izpildes gaitu, KP veica uzraudzību.

Pagājušā gada 10.martā Administratīvā apgabaltiesa atstāja spēkā KP pieņemto lēmumu par aizliegtu vienošanos sodīt «KIA Auto».

KP uzņēmumam solidāri ar tā māteskompāniju «Tallinna Kaubamaja» piemēroja sodu 134 514,43 eiro apmērā.