Lai gan Norvēģija uzskatāma par elektromobiļu paradīzi, jo šā tipa spēkratu saimniekiem ir virkne privilēģiju pretstatā tiem, kas savos auto lej dažāda tipa degvielas, tās 2018.gada valsts budžeta projektā ir iekļauts elektromobiļu nodoklis. Vietējie žurnālisti to jau paguvuši nodēvēt par «Tesla nodokli».

Par «Tesla nodokli» tas nodēvēts tādēļ, ka nodevu paredzēts iekasēt par elektroauto ar lielāku svaru, vēsta norvēģu interneta vietne VG.no. Tādējādi paredzams, ka visvairāk tas ietekmēs tādus auto kā Tesla Model S un Model X, nevis, piemēram, Nissan Leaf, elektriskos MINI, Mercedes-Benz B klasi un citus.

Nodoklis detalizēti pagaidām nav aprakstīts, taču VG.no apgalvo, ka lētākā Model S 75D (pašmasa sākot no ~2100 kg) saimniekam būs jāmaksā 7000 kronu (748 eiro) nodoklis, savukārt par Model S P100D un krosoveru Model X - 70 000 kronu. Gaidāmo Tesla Model 3 nodoklis neskars, jo auto pašmasa ir zem 2 tonnām.

FOTO: Publicitātes foto

Jaunievedums jau ir sacēlis vētru Norvēģijas automobiļu federācijā (NAF). Pēc tās pārstāvju domām ar šādu soli neizdosies īstenot pastāvošo ieceri pēc 2025.gada ievērojami samazināt kaitīgo izmešu nonākšanu atmosfērā, pārtraucot jaunu iekšdedzes dzinēja automobiļu tirdzniecību. NAF uzskata, ka nodokļa dēļ norvēģi elektroauto iegādi sāks uzskatīt par neizdevīgu.

Var piebilst, ka Norvēģijā dažādu priekšrocību dēļ elektromobiļi ir lielā cieņā. Par mašīnām nav jāmaksā pievienotās vērtības nodoklis, stāvvietas ir par brīvu un arī lādēšana ir par brīvu. Šā iemesla dēļ Norvēģijā šā gada vasarā bija 215,6* elektroauto uz 10 000 iedzīvotājiem, kamēr Nīderlandē - 78,7*, bet trešajā vietā esošajās Savienotajās Valstīs pieticīgi 17,5*.

Videi draudzīgo auto īpatsvaru Norvēģijā atspoguļo arī tirgus daļa un tās pieaugums. Ja 2016.gadā elektroauto un plug-in hibrīdu īpatsvars bija 29 procenti, tad 2017.gada augustā - jau 35%.

*Financial Times dati