Iegādājoties lietotu auto, vienmēr jārēķinās ar zināmu risku, ka patrāpīsies «kaķis maisā», un diemžēl pēdējā laika dabas kataklizmas pasaulē un Latvijā šo risku tikai pastiprina. Portāla TVNET aptaujātie auto eksperti aicina pircējus būt īpaši uzmanīgiem un spēkratus iegādāties tikai pie uzticamiem pārdevējiem ar reputāciju, pretējā gadījumā var tikt pie «slīkoņa».

Kaimiņi Igauņi satraukti

Igaunijas Automašīnu pārdošanas un servisa kompāniju asociācija (AMTEL) nākusi klajā ar brīdinājumu, ka lietoto automašīnu tirgū Eiropā un līdz ar to - arī Igaunijā (un pārējā Baltijas tirgū) drīzumā varētu parādīties «automašīnas-slīkoņi», kas Eiropā nonāk no viesuļvētru «Irma» un «Hārvijs» skartajiem plūdu rajoniem ASV, pirmdien vēstīja «Postimees».

Tiek lēsts, ka plūdi ASV varētu būt skāruši aptuveni miljonu automašīnu. Tāpat kā tas bija 2013. gadā, kad ASV plosīja viesuļvētra «Sendijs» un pagājušajā gadā Eiropā, atkal aktualizējies jautājums par plūdu bojātajām automašīnām, kuras pēc kosmētiskā remonta nonāk lietoto auto tirgū.

Parasti tās ir ievērojami lētākas nekā tās pašas klases un izlaiduma gada automašīnas.

Ārēji šāda izmirkusi un pēcāk izžāvēta automašīna var izskatīties nevainojama, taču ūdens visbiežāk ir sabojājis elektroniku.

Pēc AMTEL datiem visā pasaulē pārdošanā varētu būt nonākušas 500 000 šādas automašīnas no ASV.

AMTEL norāda, ka Vācijas lietoto auto uzpircēji aktīvi iepērk automašīnas no ASV, kur tās cietušas plūdos, taču visiem labi zināms, ka tieši no Vācijas lietotās automašīnas parasti nonāk Latvijā.

«ASV slīkoņus» iecienījuši lietuvieši

Latvijas Auto asociācijas pārstāvis Pēteris Rubulis portālam TVNET norāda, ka «ASV slīkoņu» problēma Eiropā un līdz ar to - arī Baltijas valstīs un Latvijā - nav nekas jauns: «ASV laiku pa laikam kāds štats nonāk «zem ūdens», vienīgi šoreiz plūdi skāruši mums tuvāko ASV krastu, kas attiecīgi samazina ceļa izdevumus līdz Eiropai.»

Taču Rubulis uzsver ka ASV lietotajām automašīnām ir kāds liels pluss - tām visām ir pārbaudāma vēsture. «Ja jau ASV autobraucējs vairs nevēlas ar savu auto turpināt braukt, tad tam ir kāds iemesls, kuru Eiropas pircējs var noskaidrot,» saka Rubulis.

Pēc Rubuļa teiktā, ASV slīkušās automašīnas visaktīvāk uzpērkot lietuvieši.

«Viņiem ir ostas, izdevīgāki tarifi, līdz ar to šādu auto apjomi ir lieli, turklāt tie ir relatīvi viegli sakopjami pārdošanai - tie ir «vienā gabalā», atliek tikai izžāvēt, atsvaidzināt. Riski pastāv, bet pircējs no tiem var izvairīties, pārbaudot auto,» norāda Rubulis.

Latvijas lietoto auto tirgotājus «slīkoņi» neinteresējot

Savukārt Lietoto automobiļu tirgotāju asociācijas prezidents un uzņēmuma «Provento» direktors Uģis Vītols uzskata, ka igauņu kolēģu bažas nav pamatotas, tas varētu attiekties vienīgi uz ekskluzīvo automašīnu segmentu, jo plūdos cietušu automašīnu atjaunot ir finansiāli ļoti dārgi, laikietilpīgi un līdz ar to - neizdevīgi.

«Lietoto automašīnu tirgotāji šādus auto parasti neiepērk, parasti tās iegādājas individuāli pārdevēji, kuri šādā mašīnā tad iegulda savu darbu un mēģina vēlāk «izcelt» lielāku naudu. Tāds ir mans novērojums. Parastam komersantam tas nav ekonomiski izdevīgi,» skaidro Vītols.

Vītols spriež, ka Vācija no ASV importē salīdzinoši maz lietoto automašīnu, tie varētu būt atsevišķu segmentu spēkrati, kas Vācijas tirgū nav pārstāvēti.

«Mani kā tirgotāju slīkušas mašīnas neinteresē vispār, jo tas ir finansiāli neizdevīgi. Slīkusi automašīna izskatās baisi. To nepērk nopietns tirgotājs, kurš regulāri iepērk un tirgo automašīnas, jo plūdos cietušu automašīnu restaurēt ir šausmīgi laikietilpīgi un dārgi – tie ir kādi trīs, līdz seši mēneši garāžā un salīdzinoši neliela peļņa pārdodot.»

Uz jautājumu, vai pēc pēdējā laika stiprā lietus Rīgā Latvijā nevarētu parādīties vietējie «slīkoņi», Vītols atbild noliedzoši - visbiežāk neliela samirkšana automašīnas tehnisko un vizuālo stāvokli neietekmējot - viss esot atkarīgs no tā, cik ilgi auto atradies ūdenī un pēc tam stāvējis mitrā vidē - ja pēc izmirkšanas tā tūlīt tiek izžāvēta, tad nekādu bojājumu elektronikai un virsbūvei varot arī nebūt. Vislielāko risku saviem spēkratiem radot bravūrīgie autobraucēji, kuri «uz pilnu klapi» traucas cauri pārplūdušām peļķēm, ieraujot auto motorā ūdeni. «Lielā ātrumā braukt cauri peļķēm nedrīkst ne tikai tāpēc, lai saudzētu savu auto, bet arī, lai pasargātu kājāmgājējus no netīrām šļakatām,» uzsver Vītols.

«Nav dūmu bez uguns»

«Nav dūmu bez uguns,» par AMTEL satraukumu saka LAMB autokluba prezidents Juris Zvirbulis, vienlaikus piekrītot, ka «slīkoņu» problēma lietoto automašīnu tirgū nav nekas jauns un ārkārtējs - tā pastāvēja arī pagājušajā gadā, kad plūdi skāra vairākas Eiropas valstis. «Ja šādas automašīnas nav noņemtas no uzskaites un piedevām ir «uzfrišinātas», tad atbilstoši likumdošanai tās nav iespējams aizturēt un neievest valstī,» norāda Zvirbulis.

«Ja pircējs grib par puscenu iegādāties auto «ideālā stāvoklī» ar minimālu nobraukumu, tad nav ko brīnīties, ka vēlāk parādās slēptas problēmas un sabojāta elektronika.»



Zvirbulis uzsver, ka cilvēkiem jāatceras, ka kombinācija «lēti un labi» reti kad ir patiesa, diemžēl katru gadu ir cilvēki, kas uzķeras šādiem mānīgiem piedāvājumiem.

«Ne visas «automašīnas-slīkoņi» ir simtprocentīgi norakstāmas un nebraucamas- var gadīties, ka auto veiksmīgi izžuvis un problēmu pēc izmirkšanas nav, taču risks, ka kādā brīdī nākotnē tā nobruks, pastāv, līdz ar to jārēķinās, ka, iespējams, nāksies veikt dārgus remontus.»

Pilni autoservisi ar «Rīgas slīkoņiem»

Zvirbulis arī neizslēdz, ka Latvijas lietoto automašīnu tirgū pēc pēdējā laika plūdiem varētu parādīties arī vietējie «slīkoņi». «Pirmdienas plūdi Rīgā bija pietiekami nopietni, lai nodarītu nopietnus tehniskus bojājumus automašīnām,» uzskata Zvirbulis.



«Šodien noteikti ir pilni autoservisi ar «Rīgas slīkoņiem», kuri neapdomīgi iebraukuši applūdušajās peļķēs. Ja ūdens ierauts motorā, tas nozīmē kapitālo remontu. Ja auto tikai noslāpis, tad to vēl var atdzīvināt. Bet, protams, auto pirms iegādes jāpārbauda,» uzsver Zvirbulis.

Pirmdien LAMB nācies steigties palīgā ļoti daudziem autovadītājiem - īpaši tiem neapdomīgajiem, kuri nenovērtēja nedz savas, nedz automašīnas spējas un ar kompaktklases mazlitrāžas automašīnām, iedomājoties, ka ir amfībijas, mēģināja braukt peļķēs pakaļ lielajiem džipiem, tādējādi paliekot peļķes vidū.

Zvirbulis norāda, ka LAMB pirmdienas vienmēr ir aktīvākas un noslogotākas, nekā citas nedēļas dienas, jo brīvdienās radušās tehniskās problēmas cilvēki steidzas labot pirmdien, bet pirmdienas lietus dēļ izsaukumi bijuši par 20 līdz 30% vairāk nekā parastā dienā.

Visi auto eksperti lietoto automašīnu pircējiem novēl būt piesardzīgiem.

«Princips un ieteikumi ir nemainīgi - pirkt automašīnas no drošiem, pārbaudītiem pārdevējiem ar reputāciju, pārbaudīt spēkrata vēsturi un galvenais - uzmanīties, ja auto tiek piedāvāts par aizdomīgi neadekvātu, lētu cenu,» uzsver eksperti.