Sociālajā tīklā Facebook izplatījies kāds ieraksts par bērnu pazušanu kādā «Rimi» Rīgā. Situāciju sarežģījis fakts, ka pazudušās meitenītes bijušas ārzemnieces. Stāsts beidzās laimīgi, taču pircēju pārsteigusi klajā veikala darbinieku vienaldzība un nevēlēšanās palīdzēt pazudušajiem bērniem, par ko arī izcēlusies diskusija sociālajā tīklā.

«11.martā ap plkst. 20:30 Valdemāra «Rimi» 5 metrus no ieejas un info kases stāvēja divas mazas meitenītes-ārzemnieces (aptuveni 5 un 3 gadi), viena raudāja un sauca tēti, mazākā stāvēja blakus apjukusi. Uzrunāju, noskaidroju, ka vecākā nedaudz prot angliski, pazaudējušās no vecākiem, kā sauc tēti, kā pašas u.tml info, lai saprastu, ko meklēt,» piedzīvotajā ar sociālo tīklu starpniecību dalās kāda sieviete.

«Ar vēl vienu ieinteresētu pircēju sarunājām, ka viņa iet pa veikalu meklēt vecākus, es palieku ar meitenēm un savu trīsgadnieku turpat uz vietas. Netālu bija vīrietis ar dāmu, viņiem izskaidroju situāciju un palūdzu, lai vēršas info kasē, pastāsta situāciju un palīdz caur skaļruni un droši vien ar apsargu iesaisti atrast vecākus. Vismaz tādu scenāriju es biju iedomājusies,» klāsta ieraksta autore.

Viņu pārsteidzis fakts, ka

no info kases puses sāka plūst neiedomājami «atsaucīgi», situāciju «adekvāti» uztveroša cilvēka teksti - «nuuu, es angliski vispār slikti runāju; varbūt jums pie apsarga jāpieiet; ko tad es te varu palīdzēt; u.tml. Vīrietis beigu beigās izlūdzās, ka tiks pasaukts menedžeris. Lieki piebilst, ka apsargs pienāca, nedaudz paklausījās dialogu un aizgāja.»

«Minūtes iet, meitenes it kā pasmaida, sarunājas ar mani, bet bažas aug augumā un asaras lielumā. Līdz beidzot lieliskā, atsaucīgā pircēja pa to laiku jau bija apstaigājusi veikalu, atradusi vecākus, atvedusi tēti pie mums. Notika aizkustinoša satikšanās, tētis pateicās un atvainojās mums visiem par sagādātajām neērtībām. Visi palīgi sasmaidījās, pateica viens otram atvieglotu paldies un sveiki,» stāsta sieviete.

«Ģimene bija no Ēģiptes. Tētis, mamma, trīs meitiņas. Divas noklīda, jo aizskatījās mantas. Viņām ļoti patīk Latvijas sniegs, un viņām garšo Latvijas jogurti.»

Bet viņas pat nenojauta, ka

veikalā bija cilvēki, kuriem bija pilnīgi vienalga, ka viņas ir nobijušās, pazudušas no vecākiem lielā veikalā, pasaules otrā malā, kur nerunā viņu valodā, ka viņām katra šīs situācijas minūte ir kā mūžība.»

Tāpat ieraksta autore norāda, ka apņemas turpmāk publiski norādīt uz visām veikala kļūdām un neizdarībām «līdz brīdim, kad publiski atvainosieties un parādīsiet, ka darbiniekiem ir instrukcija un veikta iepazīstināšana ar to, kā rīkoties šādā situācijā. Un - tas pats par apsardzes firmu, lūdzu, norādiet, kas tā ir.»

Varbūt mans ieraksts kādam izklausīsies pēc trakas tantes «nav ko darīt», bet - bērni pazaudējuši vecākus veikalā un situāciju atrisina pircēji, izskraidot veikalu un atrodot vecākus?!?!

«Pēc visa, kas mūsu valstī jau noticis ar noklīdušiem bērniem?! Un es iedomājos situāciju - mans trīsgadnieks pa labi, pa kreisi un apmaldās, un darbiniekiem būs vienalga vai nezinās, kā rīkoties, nemaz nerunājot par apsardzes firmas vienaldzību! Zinu, sargā savējos, ne acu nenolaid! Tā daru un darīšu! Bet tik labi būtu dzīvot valstī kur visi par vienu un viens par visiem ne tikai Dziesmu svētku estrādē vai 18. novembra salūtā, bet arī ikdienas rutīnā!»

«Mīļie cilvēki, attopieties, mūsu zeme deg vienaldzības un nolaidības, kā arī slinkuma un nenovīdības ugunīs! Nākamreiz, kad atkal sagribas gudri pie TV vai internetā pakomentēt, kā vajag, piecelies un izdari labāk!»

Ar šo ierakstu dalījušies vairāk nekā 430 lietotāji, un vairāki pauduši savu viedokli komentāros. «Īstenībā, zinot šo te «veikala apsargu» atalgojumu, varu pilnīgi droši teikt, ka visiem būs pie kājas. Viņi pat noziedznieku aizturēt pareizi nemāk, kur nu vēl angliski runāt. Un apmācības līmenis tādiem apsargiem arī ir tāds, ka man nevajag. Tātad dzīvoju tālāk. Atnāku. Izdaru, kas jādara. Saņemu savus 280 mēnesī par 8 diennaktīm, un viss. Tāda situācija valstī,» skarbs savās pārdomās ir kāds komentētājs.

Šim viedoklim oponējošie norāda, ka cilvēcības trūkumu nevar attaisnot ar mazu algu.

«Līdzcilvēki - šis ieraksts nav par angļu valodas prasmēm, bet gan par attieksmi! Šis ieraksts nav par mazām algām veikalā un apsardzē, bet gan par attieksmi!

Šis ieraksts nav par vadības sodīšanu, bet gan par attieksmi - ja atkārtoti un periodiski informēs, kā rīkoties šādās situācijās, mazāk atkārtosies šādas situācijas!»

Tikmēr citi komentāru autori iesaka līdzīgās situācijās nākotnē risināšanā iesaistīt pašus pazudušos bērnus, ļaujot viņiem savā valodā pasaukt vecākus.

Daļa komentētāju norāda arī uz vecāku atbildību šajā situācijā. «Vecāki nozaudē bērnu, bet vainīgi ir visi pārējie... Nez, ja tie būtu kāda latviešu bērna vecāki, tad ar vainotu veikalu?»

«Ir jauki, kad kāds palīdz, bet nu kā ar vecāku atbildību, svešā valstī savi bērni ir kārtīgi jāpieskata. Un atkal vainīga sabiedrība, ne vecāki.»

«Rimi» pārstāvji pateicas komentāra autorei par iesaisti situācijas risināšanā un atvainojas par radušos situāciju, norādot, ka šādos gadījumos vienmēr notiek apziņošana, izmantojot skaļruni. «Visticamāk, apjukums tiešām radās faktā, ka konkrētais info centra darbinieks nerunāja angļu valodā, un pateicoties atsaucīgu pircēju iesaistei, situāciju izdevās atrisināt.»

Kā skaidro uzņēmuma «Rimi Baltic» pārstāve Dace Preisa, ikdienā lielveikalos ir ļoti liela cilvēku plūsma, tāpēc

uzņēmums ļoti aicina vecākus pieskatīt savas atvases, lai bērni nenomaldītos un būtu pēc iespējas mazāk uztraucošu brīžu.

«Taču, ja reiz šāda situācija ir gadījusies, tad jāvēršas informācijas centrā un darbinieki šādos gadījumos, protams, izmanto iekšējā skaļruņa apziņas iespējas, lai pēc iespējas ātrāk nomaldījusies atvase atkal satiktos ar saviem vecākiem,» pauž Preisa.

Pēc viņas teiktā, situācijas, kad palīdzība nepieciešama kādā valodā, kas nav latviešu vai krievu ir ārkārtīgi retas, tāpēc, protams, ne vienmēr acumirklī iespējams atrast kādu darbinieku, kas pārvalda svešvalodas.

«Ievērojot darba specifiku, svešvalodas zināšanas nevar būt noteicošais kritērijs darbam lielveikalā.

Jaunāka gadu gājuma cilvēkiem šīs zināšanas, protams, ir labākas, taču šī nav prasme, kuru mēs varam sagaidīt no visiem veikala darbiniekiem. Tāpēc ļoti priecājamies, ja mūsu klienti ir atsaucīgi un redzot nepieciešamību pēc palīdzības, iesaistās un sniedz atbalstu savu iespēju robežās,» atzīst lielveikala pārstāve.

Esi pamanījis kaut ko neparastu? Varbūt pavisam ikdienišķu, bet kam būtu jāpievērš uzmanība?

Tad ziņo par to un laimē divas biļetes uz kinoteātri «Multikino»!

Aicinām iedzīvotājus iesūtīt savus stāstus, situācijas un notikumus dzīves sadaļā «Tava balss» par dažādām piedzīvotām vai novērotām nejēdzībām, neizdarībām un izdarībām. Kopīgi aktualizēsim sabiedrībai svarīgus un arī ikdienišķus tematus, kas skar mūs visus!

Redakcija izskatīs visus iesūtītos materiālus un nepieciešamības gadījumā sazināsies ar raksta autoru vai iesaistīsies situācijas risināšanā. Ziņu iesūtītāji aicināti īsi un konkrēti aprakstīt situāciju, kā arī pievienot fotogrāfijas vai videomateriālus.

Sūti savu stāstu uz tavabalss@co.tvnet.lv.