«Tā kā darba vieta atrodas pašā Rīgas sirdī, lai iepriecinātu kolēģi svētku dienā, nereti apmeklēju tuvāko ziedu veikaliņu «Amarillis» tirdzniecības centrā «Origo». Par nepatīkamu pārsteigumu jau trīs reizes neesmu saņēmusi čeku,» savā pieredzē ar portālu TVNET dalās kāda lasītāja.

«Parasti, dodoties prom, nepievērsu uzmanību, taču piefiksēju faktu. Domāju, ka kļūdos. Atlikums tiek izdots un viss,» raksta Diāna.

Pēdējā ziedu pirkšanas reizē pircējai piedāvāts iegādāties «visparastāko» plastmasas maisiņu: «Nauda jau atradās traukā, un lieki piebilst, ka tam piekritu. Lielākais izbrīns bija, kad par šo parastāko maisiņu man palūdza desmit centus!»

«Protams, nepatiku paturēju pie sevis, jo parasti neesmu tik sīkumaina, taču celofāna maisiņš par desmit centiem ir absurds. Šī situācija lika man pievērst vērību, kas notika tālāk,» pauž pircēja.

Pārdevēja devusies kases virzienā. Turpat blakus kasei atradies mazs trauciņš, kurā bijusi sīknauda.

«Viņa ar kalkulatoru sarēķināja summu un no burciņas izdeva atlikumu (te jāpiemin, ka kase atrodas ne pie letes, bet dziļāk telpā). Kādu mirkli uzgaidījusi, čeku nesaņēmu. Tad pajautāju - sakiet, lūdzu, vai čekiņu arī būtu iespējams saņemt?»

«Pārdevēja piesarka, devās pie kases un «iesita» summu kasē. Kad saņēmu čeku, ielūkojos tajā. Čekā bija norādīta viena vienība «ziedi» par summu 4.10 eiro, atgādināšu, ka pirku arī maisiņu, kurš maksāja desmit centus, savukārt ziedus par četriem eiro,» norāda Diāna.

«Lūdzu pievērst uzmanību, jo tirdzniecības centrs «Origo» ir vieta, kur no dažādām Latvijas pilsētām ierodas cilvēki. Es saprotu, ja šādas «aizdomīgas» lietas notiek Centrāltirgū, bet ne šeit,» uzskata portāla lasītāja.

«Vispirms vēlamies teikt lielu paldies lasītājai, kura ir padalījusies ar šo savu pieredzi un sniegusi visnotaļ precīzu informāciju par notikušo. Sabiedrības izpratne un atbalsts mums ir ļoti svarīgi, tādēļ allaž esam aicinājuši iedzīvotājus pievērst uzmanību tam, vai par veikto samaksu (it īpaši skaidrā naudā) par preci vai pakalpojumu tiek izsniegts darījumu apliecinošs dokuments,» situāciju komentē Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Sabiedrisko attiecību daļas speciāliste Kristīne Augstkalne-Jaunbērziņa.

Ja čeks netiek izsniegts, tad VID aicina izmantot savas pircēja tiesības un pieprasīt to. Gadījumā, ja pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs tomēr atsakās tādu izsniegt,VID aicina par to ziņot uz VID diennakts anonīmo bezmaksas uzticības tālruni 80009070, rakstot uz e-pasta adresi parkapumi@vid.gov.lv vai arī jebkurā citā personai ērtā veidā, piemēram, izmantojot bezmaksas mobilo aplikāciju «Aizdomīgi darījumi».

«Visa šī informācija nonāks VID rīcībā. VID to attiecīgi izvērtēs kopsakarā ar VID rīcībā jau esošo informāciju par šo uzņēmumu un veiks atbilstošākos preventīvos, bet nepieciešamības gadījumā – arī nodokļu kontroles pasākumus,» informē Augstkalne-Jaunbērziņa.

«Protams, par darījumiem saņemtā samaksa ir jāreģistrē elektroniskajā kases aparātā. Savukārt gadījumā, ja uzņēmuma vai personai ir noteikts atbrīvojums no kases aparāta izmantošanas, saņemto samaksu ir jāapliecina, izsniedzot korekti noformētu VID reģistrēto kvīti vai biļeti. Ja minētās prasības netiek pildītas, par to Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (LAPK) ir paredzēta administratīvā atbildība un naudas sods,» norāda VID pārstāve.

Ja elektroniskais kases aparāts ir uzstādīts, bet darījumu reģistrēšanai netiek izmantots, tad var tikt piespriests naudas sods pēc LAPK156.1 panta 1.daļas «Par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtības neievērošanu».

Naudas sods ir no 140 līdz 700 eiro.

Ja nodokļu maksātājs neizsniedz darījumu apliecinošu dokumentu - VID reģistrētu kvīti (biļeti), atbildība ir noteikta LAPK 156.1 panta pirmajā un otrajā daļā – piespriežams naudas sods fiziskajām un juridiskajām personām no 140 līdz 700 eiro.

Savukārt par to, vai izsniegtais čeks ir izdrukāts no Valsts ieņēmumu dienestā reģistrēta kases aparāta, var pārliecināties VID mājaslapā Publiskojamo datu bāzē: https://www6.vid.gov.lv/KA.

Tāpat var pārliecināties arī par to, vai izsniegtā kvīts ir reģistrēta VID: https://www6.vid.gov.lv/DAK.

«Diemžēl mēs nedrīkstam atklāt informāciju par konkrētu nodokļu maksātāju, tajā skaitā par tam veiktajiem vai plānotajiem nodokļu kontroles pasākumiem un to rezultātiem, taču varam apliecināt, ka šāda veida informācija VID ir ļoti noderīga nodokļu nomaksas uzraudzības un kontroles vajadzībām,» apliecina VID pārstāve.

Saņemot šādu vai līdzīgu informāciju, VID to izvērtē kopsakarā ar VID rīcībā jau esošo informāciju par konkrēto uzņēmumu vai personu un veic atbilstošākos preventīvos, bet nepieciešamības gadījumā – arī nodokļu kontroles pasākumus.

Esi pamanījis kaut ko neparastu? Varbūt pavisam ikdienišķu, bet kam būtu jāpievērš uzmanība? Tad ziņo par to!

Aicinām iedzīvotājus iesūtīt savus stāstus, situācijas un notikumus dzīves sadaļā «Tava balss» par dažādām piedzīvotām vai novērotām nejēdzībām, neizdarībām un izdarībām. Kopīgi aktualizēsim sabiedrībai svarīgus un arī ikdienišķus tematus, kas skar mūs visus!

Redakcija izskatīs visus iesūtītos materiālus un nepieciešamības gadījumā sazināsies ar raksta autoru vai iesaistīsies situācijas risināšanā. Ziņu iesūtītāji aicināti īsi un konkrēti aprakstīt situāciju, kā arī pievienot fotogrāfijas vai videomateriālus.

Sūti savu stāstu uz tavabalss@co.tvnet.lv.